Ghidul Vanzatorului

Ghidul vânzãtorului

Dacã vã aflati în postura de a vinde o proprietate, apartament la bloc, aveti în cele ce urmeazã un ghid de întocmire si pregttire a actelor ce tin la baza procesului de vânzare.

  1. Actul de proprietate asupra imobilului. Pot exista mai multe situatii:
  • Imobilul a fost cumparat de la o persoana fizica sau juridica: Contract de vânzare-cumparare.
  • Imobilul a fost cumparat de la stat înainte de 1989: Contract de construire sau contract de vânzare-cumparare, proces verbal de predare-primire a imobilului, titlu de proprietate emis de Administratia Financiara, dovada achitarii integrale a imobilului, daca acesta a fost cumparat cu plata în rate. Daca imobilul a fost achitat integral, însa nu a fost radiata inscripaia ipotecara, atunci trebuie sa va prezentati la Primaria Iasi/Centrul de cartier cu contractul de construire/vânzare-cumparare în original si sa solicitati eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte ca imobilul a fost achitat integral. Ulterior, radierea inscriptiei ipotecare se face la biroul de Carte Funciara în evidenta caruia este imobilul.
  • Imobilul a fost cumparat de la stat dupa 1989: Contract de vânzare-cumparare, proces verbal de predare-primire a imobilului si dovada achitarii integrale a apartamentului, adeverinta de achitare integral daca s-a facut plata în rate.
  • Atesta dreptul de proprietate asupra imobilului si urmatoarele acte, dupa caz: certificate de mostenitor, contract de donatie, contract de schimb, sentinta civila definitiva, act de adjudecare.

 

  1. Documentatia cadastrala:
  • Fara aceasta documentatie nu se poate face instrainarea imobilului. Daca imobilul a fost dobândit prin cumparare dupa data de 1 lulie 1999 (data intrarii în vigoare a Legii Cadastrului si Publicitatii Imobiliare) si exista documentatie cadastrala, nu este necesara o alta, în caz contrar trebuie realizata de catre un expert autorizat, în baza unei documentatii specifice.
  • O atentie deosebita trebuie acordata modificarilor aduse imobilului, în sensul existentei acestora în documentatia cadastrala, respectiv detinerii tuturor documentelor necesare (de exemplu, desfiintarea unei debarale care exista în schita initiala a imobilului, sau renuntarea la un balcon si marirea suprafetei camerei aferente presupun existenta unei schite reactualizate si/sau proiect).
  • Lipsa unor documente poate atrage dupa sine îngreunarea procesului de vânzare a imobilului.

 

  1. Certificatul de atestare fiscala:
  • Este documentul care atesta faptul ca proprietarul figureaza pe rolul administratiei financiare cu imobilului ce urmeaza a fi vândut, imobil pentru care impozitele sunt achitate la zi, nefiind urmarit pentru eventuale debite sau amenzi de catre stat. Se obtine de la Directia Impozite si Taxe Locale a primariei de care apartineti.
  • Certificatul de atestare fiscala este valabil 30 zile de la data eliberarii.

 

 

  1. Adeverinta de la Asociatia de Proprietari/Locatari:
  • Este documentul care atesta ca nu aveti datorii catre asociatie. Aceasta trebuie completata în 3 exemplare de catre administrator si presedintele Asociatiei de Proprietari/Locatari, semnata, stampilata si având mentionate numele în clar ale semnatarilor. La aceasta trebuie atasata copia ultimei chitante de plata a cotelor de întretinere si copia ultimei liste a cotelor de întretinere (cu stampila Asociatiei în original).

 

  1. Ultima factura si chitanta de achitare a energiei electrice, gaz si salubritate (daca aceasta se plateste separat de administratie).
  2. Extrasul de Carte Funciara – reprezinta documentul în care este trecuta situatia juridica a imobilului, asa cum este înregistrata în Cartea Funciara. El cuprinde:
  • Date referitoare la descrierea imobilului – numarul de ordine si cel cadastral al imobilului, suprafata, destinatia, categoriile de folosinta.
  • Date referitoare la înscrierile privind dreptul de proprietate – numele proprietarului, actul sau faptul juridic care constituie titlul de proprietate, precum si mentionarea înscrisului pe care se întemeiaza acest drept.
  • Date referitoare la sarcini instituite asupra imobilului – drept de superficie, uzufruct, uz, folosinta, habitatie, ipoteca si privilegiile imobiliare etc.
  • Pentru eliberarea Extrasului de Carte Funciara pentru autentificare trebuie sa va adresati Birului Notarial unde se va semna contractual de vânzare.

 

  1. Incheierea de intabulare în Cartea Funciara a dreptului de proprietate asupra imobilului.
  2. Certificatul energetic:
  • Se intocmeste de catre un auditor energetic si este valabil 10 ani daca nu intervin modificari (montare centrala termica, termoizolatie exterioara, etc)

 

  1. Cont bancar:
  • Daca tranzactia depasette plafonul de 50.000 lei , pentru a primi pretul vânzarii trebuie ss aveti un cont bancar deschis în moneda în care stabiliti plata pretului.
  1. Certificatul de căsătorie  al vânzătorilor sau sentința civilă de divorț cu mențiunea definitivă și irevocabilă dacă este cazul.
  2. Actele de identitate ale vânzătorilor.