Ghidul vânzãtorului
Dacã vã aflati în postura de a vinde o proprietate, apartament la bloc, aveti în cele ce urmeazã un ghid de întocmire si pregttire a actelor ce tin la baza procesului de vânzare.
- Actul de proprietate asupra imobilului. Pot exista mai multe situatii:
- Imobilul a fost cumparat de la o persoana fizica sau juridica: Contract de vânzare-cumparare.
- Imobilul a fost cumparat de la stat înainte de 1989: Contract de construire sau contract de vânzare-cumparare, proces verbal de predare-primire a imobilului, titlu de proprietate emis de Administratia Financiara, dovada achitarii integrale a imobilului, daca acesta a fost cumparat cu plata în rate. Daca imobilul a fost achitat integral, însa nu a fost radiata inscripaia ipotecara, atunci trebuie sa va prezentati la Primaria Iasi/Centrul de cartier cu contractul de construire/vânzare-cumparare în original si sa solicitati eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte ca imobilul a fost achitat integral. Ulterior, radierea inscriptiei ipotecare se face la biroul de Carte Funciara în evidenta caruia este imobilul.
- Imobilul a fost cumparat de la stat dupa 1989: Contract de vânzare-cumparare, proces verbal de predare-primire a imobilului si dovada achitarii integrale a apartamentului, adeverinta de achitare integral daca s-a facut plata în rate.
- Atesta dreptul de proprietate asupra imobilului si urmatoarele acte, dupa caz: certificate de mostenitor, contract de donatie, contract de schimb, sentinta civila definitiva, act de adjudecare.
- Documentatia cadastrala:
- Fara aceasta documentatie nu se poate face instrainarea imobilului. Daca imobilul a fost dobândit prin cumparare dupa data de 1 lulie 1999 (data intrarii în vigoare a Legii Cadastrului si Publicitatii Imobiliare) si exista documentatie cadastrala, nu este necesara o alta, în caz contrar trebuie realizata de catre un expert autorizat, în baza unei documentatii specifice.
- O atentie deosebita trebuie acordata modificarilor aduse imobilului, în sensul existentei acestora în documentatia cadastrala, respectiv detinerii tuturor documentelor necesare (de exemplu, desfiintarea unei debarale care exista în schita initiala a imobilului, sau renuntarea la un balcon si marirea suprafetei camerei aferente presupun existenta unei schite reactualizate si/sau proiect).
- Lipsa unor documente poate atrage dupa sine îngreunarea procesului de vânzare a imobilului.
- Certificatul de atestare fiscala:
- Este documentul care atesta faptul ca proprietarul figureaza pe rolul administratiei financiare cu imobilului ce urmeaza a fi vândut, imobil pentru care impozitele sunt achitate la zi, nefiind urmarit pentru eventuale debite sau amenzi de catre stat. Se obtine de la Directia Impozite si Taxe Locale a primariei de care apartineti.
- Certificatul de atestare fiscala este valabil 30 zile de la data eliberarii.
- Adeverinta de la Asociatia de Proprietari/Locatari:
- Este documentul care atesta ca nu aveti datorii catre asociatie. Aceasta trebuie completata în 3 exemplare de catre administrator si presedintele Asociatiei de Proprietari/Locatari, semnata, stampilata si având mentionate numele în clar ale semnatarilor. La aceasta trebuie atasata copia ultimei chitante de plata a cotelor de întretinere si copia ultimei liste a cotelor de întretinere (cu stampila Asociatiei în original).
- Ultima factura si chitanta de achitare a energiei electrice, gaz si salubritate (daca aceasta se plateste separat de administratie).
- Extrasul de Carte Funciara – reprezinta documentul în care este trecuta situatia juridica a imobilului, asa cum este înregistrata în Cartea Funciara. El cuprinde:
- Date referitoare la descrierea imobilului – numarul de ordine si cel cadastral al imobilului, suprafata, destinatia, categoriile de folosinta.
- Date referitoare la înscrierile privind dreptul de proprietate – numele proprietarului, actul sau faptul juridic care constituie titlul de proprietate, precum si mentionarea înscrisului pe care se întemeiaza acest drept.
- Date referitoare la sarcini instituite asupra imobilului – drept de superficie, uzufruct, uz, folosinta, habitatie, ipoteca si privilegiile imobiliare etc.
- Pentru eliberarea Extrasului de Carte Funciara pentru autentificare trebuie sa va adresati Birului Notarial unde se va semna contractual de vânzare.
- Incheierea de intabulare în Cartea Funciara a dreptului de proprietate asupra imobilului.
- Certificatul energetic:
- Se intocmeste de catre un auditor energetic si este valabil 10 ani daca nu intervin modificari (montare centrala termica, termoizolatie exterioara, etc)
- Cont bancar:
- Daca tranzactia depasette plafonul de 50.000 lei , pentru a primi pretul vânzarii trebuie ss aveti un cont bancar deschis în moneda în care stabiliti plata pretului.
- Certificatul de căsătorie al vânzătorilor sau sentința civilă de divorț cu mențiunea definitivă și irevocabilă dacă este cazul.
- Actele de identitate ale vânzătorilor.